Erasmus+ õpirände akrediteering
Võsukese Lasteaiale omistati ERASMUSE õpirände akrediteering aastateks 2023 – 2027.
Erasmuse õpirände akrediteering on mõeldud üld-, kutse- ja täiskasvanuhariduses tegutsevatele organisatsioonidele, kelle jaoks on süsteemne õpirännete korraldamine osa organisatsiooni strateegilisest arendamisest ning neil on selles pikaajalised eesmärgid.
Võsukese Lasteaia eesmärk on kasutada kõiki võimalusi personali õppimiseks ja arenemiseks ning rahvusvaheline koostöö on suurepärane viis selle eesmärgi täitmiseks.
Täpsustatult on õpirännete eesmärk suurendada teadmisi kaasava hariduse teemal ning liikuda lähemale metsalasteaia loomise unistuse täitmisele.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Esimese 15 kuu jooksul on plaanis 8 õpetaja töövarjutamine 4 erineva riigi lasteasutustes ning 3 õpetaja osalemine Soomes õuesõppe teemalisel koolitusel ja 2 õpetaja kaasava hariduse teemalisel koolitusel Portugalis.
Soome, kursus Outdoor education in Finnish scools
Võsukese vahvast naisperest käisid 21-25nda augustini õpetajad Marika, Piret, Kristina ja assistent Kris koolitusel „Outdoor education in Finnish scools“ Oulus, kus oma õuesõppe teadmiste pagasisse noppida uusi mõtteid, tegevusi ja nippe ning värskendada oma juba teada olevaid õuesõppe teadmisi. Oulu oli koos oma inspireerivate koolitajate, koolitusel osalenud eri riikidest osalejate ja keskkonnaga ideaalseks kogemuste kogumise ja jagamise paigaks. Nii kogusime ja jagasime teistele midagi uut ja midagi tuttavat uues, põnevas võtmes. Oulust inspireerituna jõuavad meie hoovile lastele avastamiseks peagi tõrva keetmine ja selle kasutamine, teadmiste mängud koodlukkudega, koostöö ja looduse teemalised osavusmängud koostöö jpm…
Lisaväärtusena laiendas projektis osalemine ohtralt silmaringi, koostööoskusi ja meeskonnavaimu. Rohereisina ettevõetud rännak Tallinnast Oulusse, kus kiire otsetee asemel lennukiga valitud roheline ja keskkonnasäästlik autoreis, liitis kolleege ning võimaldas osa saada kogu looduse ilust. Muidugi sai reisil tunda ka pisukest närvikõdi, kas siis kanuuga järvel lainetesse lõksu jäädes või esimesel ööl rahulikus ja vaikses hotellis tuletõrjehäire peale ärgates… Kuid peamine, mis sealt meiega kaasa tuli oli rahu. Rahu, mida jagas koolitaja oma olemuse ja ajaplaneerimisega ning sisemine rahu – aeglusta ja sa jõuad…
Kogemusi ja emotsioone kogunes me pagasisse palju ning põnevaid lugusid ja tegemisi lastele jagamiseks on nüüd küllaga ja rohkem 😊.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Portugal, kursus “Special Educational Needs and Disabilities in the Classroom”
Võsukese Lasteaia õpetaja Marion ja eripedagoog Anni osalesid õpirändel/koolitusel “Special Educational Needs and Disabilities (SEND) in the Classroom” Portos, Portugalis. Meeldis see, et koolitus oli loogiliselt üles ehitatud – esmalt räägiti kõikidest erivajadustest üldiselt (mis oli heaks sissejuhatuseks võibolla ka neile, kellel puudusid spetsiifilisemad teadmised antud valdkonnas) ning alles siis keskenduti sellele, kuidas konkreetselt erinevaid erivajadusi toetada (ehk erinevatele sekkumistele). Iga erilisus sai konkreetseid näpunäiteid ja juhtnööre, mis on kindlasti tulevikus mulle minu töös suureks abiks (ja need olid lihtsad ning konkreetsed võtted). Uudne või teistmoodi lähenemine oli ka see, et me palju räägiti takistustest (barriers), mida need inimesed võivad tunda ning mille peale nn tavainimene ei oskagi igapäevaselt mõelda. Koolitusel oli olulisel kohal ka perekonna ja lähedaste roll ning nende oskuslik toetamine spetsialisti poolt. Koolituse vorm oli väga interaktiivne, osalejad said koolitusel jagada oma kogemusi ning nõu küsida teemadel, mis on tööalaselt juba ette tulnud. Grupitööd ja arutelud olid produktiivsed.
Tõesti väga positiivne ja vajalik kogemus!
…………………………………………………………………………………………………………
Võsukese Lasteaia õpetajad töövarjutamas Antalayas, Türgis.
ERASMUS+ akrediteeringu raames viibisid 4 Võsukese Lasteaia õpetajat nädala detsembri alguses töövarjudena Antalaya lasteaias. Varemalt on sama projekti raames 4 õpetajat osalenud õuesõppealasel koolitusel Soomes ja kaks õpetajat kaasava hariduse teemalisel koolitusel Portugalis. Türgis töövarjutanud õpetajate muljed Antalaya lasteaiast ja linnast: Terve nädal veetsime ühes õuesõpet praktiseerivas erakool/lasteaias Bahçesehir. Meid võeti imearmsalt vastu. Kordagi ei pidanud me muretsema, kas saame punktist A punkti B. Muidugi kogusime ka jalutuskilomeetreid, et ikka näha ja uudistada kõike, mis tee peale jääb. Vaba aja sisustasimegi enamjaolt Antalya promenaadil jalutades ning saime nautida ka vanalinna kauneid vaateid. Mõnel õhtul jõudsime ka ujuma, sest merevesi oli seal endiselt soe, kuigi kohalike jaoks olime me kergelt öeldes vaatamisväärsus.
Kolmel päeval käisime Bahçesehir lasteaia lastega maja taga olevas metsatukas, mis on nende igapäevane õppeväli. Metsa tervitati luku avamisega ehk leiti esimene ese maast ja imiteeriti luku avamist ning metsast väljudes korrati sama ja tänati metsa. Metsas lubati lastel toimetada nii nagu nemad soovisid. Lapsed ise avastasid, uurisid, nägid ja vajadusel pöördusid küsimuste või muredega õpetaja poole. Meile endile avaldas sügavat muljet maailmakuulsate kunstnike (nt Monet) uurimise projekt. Projekti kokkuvõtteks korraldati kunstnike kokkutulek ehk iga laps ja osavõtnud õpetaja olid riietatud kunstnikeks või maalideks. Õueala oli neil meeletult imeline- nii palju võimalusi õues toimetamiseks ja lastel aja veetmiseks. Hoovis võis kohta erinevaid linde ja loomi, nt eesel, kalkun. Meie jaoks oli harjumatu näha suurt valikut töövihikuid ja nende täitmist ning tahvli asemel oli kasutuses interaktiivne telekas. Õpetajad toimetasid rühmas kahekesi (räägiti nii inglise kui ka türgi keeles) ning kui ühe õpetaja tunniosa lõppes, siis teine sisenes kohe ruumi ning laste tööd tehti ise kiirelt lõpuni õpetajate poolt.
Meil õnnestus külastada ka teist lasteaeda Ekolojik Kres. Seal oli tore näha tavapärast lasteaias toimetamist. Lapsed said ise teha tegevusi, õpetajad olid juhendajateks juures. Ekolojik Kres lasteaias on kasutusel Reggio Emilia pedagoogika.
Põgusalt saime väisata ka Ütopya Nature Art and Drama Center’it, mis asus keset kaunist apelsinisalu. Meil oli võimalus osaleda nende õuesõppe tunnis ja näha, millise meeldiva keskkonna nad on loonud õuesõppeks. Nende vabatahtlik töötaja Saksamaalt viis meile läbi huvitava töötoa looduse õppe ja laste piiramatu fantaasia seotuse kohta.
Me oleme tänulikud võimaluse eest, et saime näha alushariduse õpetamist ka mujal maailmas.
——————————–
Võsukese Lasteaia personal töövarjutamas Kreekas, Volose lasteaias
Võsukese Lasteaia õppejuht Diana ja ERASMUS+ koordinaator Aivi külastasid Volose lasteaeda nr 4. See lasteaed on Volose mõistes eliitlasteaed, sest hoone on spetsiaalselt lasteaia jaoks ehitatud. Teised kohalikud lasteaiad peavad hakkama saame muudes ruumides. Siiski oli ka selle lasteaia ruumid väga väiksed ja ala piiratud. Seetõttu oli suurim õppimise koht just limiteeritud ruumi ja vahenditega õppetöö läbiviimise kunst. Töövarjutajad kogesid, et kõik võib olla õppematerjal, mida laps näeb ja kogeb. Samas ei ole oluline ruumide suurus, vaid läbi mõeldud tegevused päevaks; väikses ruumis grupitööde tegemine ja erinevate isevalmistatud vahendite kasutamine õppetöö rikastamiseks. Samade, isevalmistatud õppevahendite kasutamine erinevates õppetegevustes on selles lasteaias väga tavapärane. Lasteaia õueala on väga väike, kuid sellest hoolimata oskasid õpetajad läbi viia erinevaid tegevusi, kasutades ära kogu hoovi, lõimides erinevaid õppevaldkondi ja teha õppimine põnevaks. Erivajadusega lapsega arvestamine rühma kontekstis ja tegevustesse kaasamises. Märkamatult erivajadusega laste vajaduste eest hoolitsemine ja laste kaasamine toimus efektiivselt.
Töövarjutamise aeg langes kokku Kreekas väga suurelt tähistatava lihavõttega ning olime kaastatud ka selle püha tähistamise ettevalmistavatesse õppetegevustesse. Töövarjutajad tutvusid kohaliku kultuuri ja tavadega ning kuidas antud lasteaias lähenetakse õppekasvatus tegevustele ning seotakse oma kultuur õppetegvustega. Muuhulgas tutvustati Eesti traditsioone lihavõtetel.
Väga sümpaatne oli kreeka kolleegide võime askeetlikes oludes õppetööd mitmekülgsena läbi viia.
Võsukese Lasteaia õpetajad töövarjutamas Islandil, Akranesi lasteaias Akrasel
Õpetajad Markus ja Laura olid töövarjuks Akraseli Lasteaias rühmades, kus olid vanemad lapsed, aga külastati ka nooremate laste rühmi. Õpetajad said võimaluse ise õppetegevustes kaasa lüüa nii toas kui õues. Õpetajad tõid koju kaasa mitmeid tähelepanekuid:
1. Erinevad lahendused gruppidesse jaotamiseks. 2. Selleks, et erivajadusega lapsed tunneksid ennast grupis võrdväärsetena tehakse aega ajalt kõigi lastega õppetegevusi erivajadusega laste võimekusest lähtuvalt (lihtsamaid tegevusi) nt. lihtsaid meisterdusi või joonistusi. 3. Magavad vaid nooremad lapsed, suuremad puhkavad kuni 30 minutit, vastavalt lapsevanema soovile, kuna seal väärtustatakse valget aega. 4. Õppekäigud on õpetaja poolt väga hästi ette valmistatud. Enne õppekäiku räägitakse lastele lugu või muinasjutt sellest, mida täna avastama minnakse. 5. Päikseenergia kasutamine komposti protsessi kiirendamiseks. 6. Kõikidesse õppetegevustesse olid alati kaasatud 1-4 erivajadustega last, kellel oli kahe lapse kohta üks tugiisik. 7. Et mõista paremini igaühe päritolu ja erilisust oli maailmakaardi ümber iga lapse käejälg, millele oli kleebitud mõlema lapsevanema päritolu lipud. 8. Seinalauad ruumi paremaks ärakasutamiseks. 9. Lastevanemate lepingud, kus lapsevanem määratleb ära tundide arvu ja 15 minutilise täpsusega lapse lasteaias viibimise aja. 10. Oma väike metsa- ja aiaala, kus on puutöö, aiapidamis ja meisterdamise võimalused ning lõkkekoht. Samuti on võimalik kasutada sarnasteks tegevusteks kogukonna ühist hoonet. 11. Lasteaia majas sees on ära määratletud, mitu last mingis tegevuskeskuses või toas korraga olla võib. 12. Silma jäi kuidas kõik teevad kõike (direktor keerab kruve) ja erinevad õppeasutused teevad omavahel tihedat koostööd.
Esimese 15 kuu jooksul õpirändes käinud õpetajad jagasid oma nähtut-kogetut kõikide Võsukese Lastaia õpetajatega ja õpetaja assistentidega. Kasutusele on võetud mitmed ideed tegevuste ja mängude kohta. Muutsime oma lasteaia hoovis olevaid tegevuskeskusi lapsekesksemaks ning kehtestasime majaülesed kokkulepped selle kohta, kuidas lapsest lähtuvaid põhimõtteid tõhusamalt rakendada. Teisi lasteaedu külastanud õpetajate maailm on taas veidi avardunud ning nende “kohver” on täis värskeid ja põnevaid “tööriistu”.
Kaasava hariduse kursus Prahas, Tšehhis
Järgmine periood ERASMUS+ akrediteeringu õpirännetes algas Võsukese Lasteaia kahe õpetaja osalemisega Prahas kaasava hariduse teemalisel kursusel oktoobris 2024. Õpetajate Monica ja Jaana tõdesid, et koolitus oli põnevalt üles ehitatud ja ilmekalt edasi antud, oli palju grupitööd ja praktilisi ülesandeid. Kuna kursusel osalejad olid pärit erinevatest riikidest, erineva kultuurilise taustaga, siis tekkis tihti huvitavaid arutelusid. Enamus koolitusest olid praktilise tegevused, mis aitab õpitut kinnistada. Väga palju tehti erinevaid ülesandeid väikestes gruppides.
Võsukese Lasteaia õpetajad töövarjutamas Rootsis, Sollentuna lasteaias “Förskolan Igelkotten”
Veebruaris 2025 külastasid õpetajad Merlyn ja Keiu Rootsis, Sollentunas Förskolan Ingelkotten lasteaeda ning said väärtusliku kogemuse sellest, kuidas eri rahvustest lapsi toetatakse ja kaasatakse Rootsi lasteaiaellu. Oli huvitav jälgida, milliseid lähenemisi ja metoodikaid seal kasutatakse. Meie õpetajad märkasid, et Rootsi lasteaiad on oma ülesehituselt üsna sarnased meie lasteaedadega. Eriliselt jäi meelde, kuidas oli korraldatud laste uneaeg, kuidas erinevaid tegevusi ja õppevaldkondi sujuvalt põimiti ning kuidas kasutati nn “story bags’e”. Võrreldes nähtut meie kogemusega, said Keiu Ja Merlyn kinnitust, et ka meie lasteaias on kõik hästi korraldatud ning põhjust rahuloluks on palju. Õpetajatele jäi silma ka nende mõnus päevane kulgemine. Kuna nendes lasteaedades ei olnud igapäevaseid planeeritud liikumis- ja muusikategevusi, siis olidki nad oma aja peremehed. Meeldis ka see, et kogu lasteaed kogunes reedeti saali, kus üheskoos lauldi – igal rühmal oli võimalus teistele oma rühma lemmiklaulu esitada, millega teised rühmad kohe ka kaasa tulid. Kõik laulud olid lastel selged ning koos laulmine lõi kuidagi ühise pere tunde.
Sellised töölähetused avardavad silmaringi, see on suurepärane võimalus parimate praktikate jagamiseks ning teise riigi haridusmaastikuga tutvumiseks.
Võsukese Lasteaia õpetajad töövarjutamas Ungaris, Debrecheni lasteasutuses”Saint Efrem Greek Catholic Kindergarten, Primary School and Basic Art School”
Märtsis 2025 külastasid neli Võsukese Lasteaia õpetajat lasteasutust Debrechenis. Tegu on katoliikliku kool-lasteaiaga. Meie igapäeva elust Võsukeses erines see mitmel viisil, nt igahommikused vaiksed “usuhommikud”, kus lapsed koos õpetajaga panevad küünla põlema ja palvetavad. Sarnaselt meiega toimus lastega ja lastele palju lihtsaid tegevusi ja mänge käepäraste vahenditega (nt purgikaaned, mille all pilt-memoriin).
Õpetajad võtsid kaasa nipi, kuidas õpetada lastele matemaatikat. Külastatavas koolis tehti seda legoklotside abil.
Erilist märkamist sai eripedagoogi töö üks ühele tegevustes. Õpetajad olid vaimustuses, kui sihipäraselt ja loovalt ta lastega tegeles. Märgati mitmeid vahendeid ja töövõtteid, millega varem kokku polnud puutunud, eriti autistlike joontega laste toetamisel. Eripedagoog kasutas mitmekesiseid materjale ja suunas lapsi sõnu kordama mänguliste ja lihtsate tegevuste kaudu. See lähenemine oli väga inspireeriv ning andis palju mõtteid, kuidas oma töös sarnaseid võtteid kasutada.
Võsukese Lasteaia õpetajad töövarjutamas Sloveenias metsahariduskeskuses
Mais 2025 külastasid neli õpetajat Sloveenias, Ljubljana lähedal asuvat metsahariduskeskust. Keskus on ellu kutsustud riiklikult ning on mõeldud koolidele ja lasteaedadele metsahariduse ja õuesõppe edasi andmiseks. Klassid tulevad 5 päevastele programmidele ja lasteaiagrupid 3päevastele programmidele, mil elatakse metsahriduskeskuse ruumes. Selline võimalus on igal klassil/grupil vaid korra aastas. Meie õpetajatele meenutas see enam lastelaagri keskkonda. Viie päeva jooksul said meie õpetajad kogeda mitmeid erinevad liikumist soodustavad mänge nii toas kui ka õues. Ruumikasutus oli korraldatud liikuma kutsuvalt (põrandal, asfaldil statsionaarsed mängud) ja sisaldas mitmeid tegevuskeskusi (lüpsimäng, muinasjuturada jne). Läbivalt valdas neid päevi vaba olemine ja õppimine looduses. Looduslikud klassiruumid olid väga inspireerivad ning kasutusel olid metoodikad, kuidas laps läbi looduse teeb ka õppetööd (putukavihik, luubid).
Meie õpetajad võtsid kaasa ideid sarnaste tegevuskeskuste loomiseks, metsapäevade vaatlusraamatu loomiseks taaskasutatud materjalidest ja üleüldise julguse rohkem õues ja looduses lastega tegutsemiseks.
Võsukese Lasteaia õpetajad töövarjutamas Taanis, Odense lasteaias Bornehus/ Children’s Planet Home
Juunis 2025 külastasid Võsukese Lasteaia direktor ja õpetaja Taanis, Odenses lasteaeda Children´s Planet Home. Seal oli väga multikultuurne keskkond, nii õpetajate kui ka laste hulgas oli palju erinevaid rahvusi. Erinevalt meie lasteaedadest oli seal palju meesõpetajaid. Üllatas see, et lapsed juba 8- kuuselt lasteaeda tulevad. Lasteaias toitlustamist ei toimu, kõik toidukorrad pakivad vanemad karpidega kaasa. Eraldi liikumis- ja muusikategevusi ei toimu. Väga sümpaatne on see, et eelistatakse laste omaalgatuslikku vabamängu, kuhu ka õpetajad on kaasatud. Laste keelamist ja korralekutsumist on vähem kui meil. Laste puhkeaeg on sõimerühmades, vanematel lastel võimaldatakse magada vanema soovil. Õues olemist on väga palju, kuid õueala ja -tingimused on väga lihtsad. Ei ole ülereguleerimist, üleplaneerimist ja ülekorraldamist. Selle võtsid meie õpetajad kaasa, et neid põhimõtteid rakendada meie tulevase õuelasteaia töös.
Võsukese Lasteaia õpetajad töövarjutamas Hispaanias, Malaga lasteaias La Escuela Infantil mi Guarde
Augustis 2025 külastasid kolm Võsukese Lasteaia õpetajat ja õppejuht Hispaania lasteaeda La Escuela Infantil mi Guarde. Külastus oli ajastatud vastuvõtva lasteaia iga-aastase pereürituse järgi, kus meie õpetajad osalesid. Sellise pereürituse korraldab lasteaed traditsiooniliselt õppeaasta alguses ning siis minnakse päeva viitma loodusesse, kus toimuvad lapsevanematele näidistunnid, ühine piknik, kohalike rahvuslike traditsioonide austamine läbi laulude, mängude ja rahvalike rõivaste. Kahjuks sellest pilte teha ei tohtinud, kuid häid mõtteid ja ideid, kuidas koostööd lapsevanematega paremini korraldada, said õpetajad siiski.
Võsukese õpetajad avastasid, et oma igapäevatöös kasutavad Hispaania kolleegid erinevaid sotsiaalsete oskuste programme (nt Cooperative Learning, Filosophy for Children). Grupitöö õppetegevuses oli samuti vastuvõtvas lasteaias väga tugevalt kasutuses. Meie õpetajad võtsid kaasa idee emotsioonikaartidest loodulikust materjalist ning palju muud põnevat.