Erasmus+ õpirände akrediteering

Võsukese Lasteaiale omistati ERASMUSE õpirände akrediteering aastateks 2023 – 2027.

Erasmuse õpirände akrediteering on mõeldud üld-, kutse- ja täiskasvanuhariduses tegutsevatele organisatsioonidele, kelle jaoks on süsteemne õpirännete korraldamine osa organisatsiooni strateegilisest arendamisest ning neil on selles pikaajalised eesmärgid.

Võsukese Lasteaia eesmärk on kasutada kõiki võimalusi personali õppimiseks ja arenemiseks ning rahvusvaheline koostöö on suurepärane viis selle eesmärgi täitmiseks.

Täpsustatult on õpirännete eesmärk suurendada teadmisi kaasava hariduse teemal ning liikuda lähemale metsalasteaia loomise unistuse täitmisele.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Esimese 15 kuu jooksul on plaanis 8 õpetaja töövarjutamine 4 erineva riigi lasteasutustes ning 3 õpetaja osalemine Soomes õuesõppe teemalisel koolitusel ja 2 õpetaja kaasava hariduse teemalisel koolitusel Portugalis.

Soome, kursus Outdoor education in Finnish scools

Võsukese vahvast naisperest käisid 21-25nda augustini õpetajad Marika, Piret, Kristina ja assistent Kris koolitusel „Outdoor education in Finnish scools“ Oulus, kus oma õuesõppe teadmiste pagasisse noppida uusi mõtteid, tegevusi ja nippe ning värskendada oma juba teada olevaid õuesõppe teadmisi. Oulu oli koos oma inspireerivate koolitajate, koolitusel osalenud eri riikidest osalejate ja keskkonnaga ideaalseks kogemuste kogumise ja jagamise paigaks. Nii kogusime ja jagasime teistele midagi uut ja midagi tuttavat uues, põnevas võtmes. Oulust inspireerituna jõuavad meie hoovile lastele avastamiseks peagi tõrva keetmine ja selle kasutamine, teadmiste mängud koodlukkudega, koostöö ja looduse teemalised osavusmängud koostöö jpm…

Lisaväärtusena laiendas projektis osalemine ohtralt silmaringi, koostööoskusi ja meeskonnavaimu. Rohereisina ettevõetud rännak Tallinnast Oulusse, kus kiire otsetee asemel lennukiga valitud roheline ja keskkonnasäästlik autoreis, liitis kolleege ning võimaldas osa saada kogu looduse ilust. Muidugi sai reisil tunda ka pisukest närvikõdi, kas siis kanuuga järvel lainetesse lõksu jäädes või  esimesel ööl rahulikus ja vaikses hotellis tuletõrjehäire peale ärgates… Kuid peamine, mis sealt meiega kaasa tuli oli rahu. Rahu, mida jagas koolitaja oma olemuse ja ajaplaneerimisega ning sisemine rahu – aeglusta ja sa jõuad…

Kogemusi ja emotsioone kogunes me pagasisse palju ning põnevaid lugusid ja tegemisi lastele jagamiseks on nüüd küllaga ja rohkem 😊.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Portugal, kursus “Special Educational Needs and Disabilities in the Classroom”

Võsukese Lasteaia õpetaja Marion ja eripedagoog Anni osalesid õpirändel/koolitusel “Special Educational Needs and Disabilities (SEND) in the Classroom” Portos, Portugalis. Meeldis see, et koolitus oli loogiliselt üles ehitatud – esmalt räägiti kõikidest erivajadustest üldiselt (mis oli heaks sissejuhatuseks võibolla ka neile, kellel puudusid spetsiifilisemad teadmised antud valdkonnas) ning alles siis keskenduti sellele, kuidas konkreetselt erinevaid erivajadusi toetada (ehk erinevatele sekkumistele). Iga erilisus sai konkreetseid näpunäiteid ja juhtnööre, mis on kindlasti tulevikus mulle minu töös suureks abiks (ja need olid lihtsad ning konkreetsed võtted).  Uudne või teistmoodi lähenemine oli ka see, et me palju räägiti takistustest (barriers), mida need inimesed võivad tunda ning mille peale nn tavainimene ei oskagi igapäevaselt mõelda. Koolitusel oli olulisel kohal ka perekonna ja lähedaste roll ning nende oskuslik toetamine spetsialisti poolt. Koolituse vorm oli väga interaktiivne, osalejad said koolitusel jagada oma kogemusi ning nõu küsida teemadel, mis on tööalaselt juba ette tulnud. Grupitööd ja arutelud olid produktiivsed.

Tõesti väga positiivne ja vajalik kogemus!

…………………………………………………………………………………………………………

Võsukese Lasteaia õpetajad töövarjutamas Antalayas, Türgis.

ERASMUS+ akrediteeringu raames viibisid 4 Võsukese Lasteaia õpetajat nädala detsembri alguses töövarjudena Antalaya lasteaias. Varemalt on sama projekti raames 4 õpetajat osalenud õuesõppealasel koolitusel Soomes ja kaks õpetajat kaasava hariduse teemalisel koolitusel Portugalis. Türgis töövarjutanud õpetajate muljed Antalaya lasteaiast ja linnast:  Terve nädal veetsime ühes õuesõpet praktiseerivas erakool/lasteaias Bahçesehir. Meid võeti imearmsalt vastu. Kordagi ei pidanud me muretsema, kas saame punktist A punkti B. Muidugi kogusime ka jalutuskilomeetreid, et ikka näha ja uudistada kõike, mis tee peale jääb. Vaba aja sisustasimegi enamjaolt Antalya promenaadil jalutades ning saime nautida ka vanalinna kauneid vaateid. Mõnel õhtul jõudsime ka ujuma, sest merevesi oli seal endiselt soe, kuigi kohalike jaoks olime me kergelt öeldes vaatamisväärsus.
Kolmel päeval käisime Bahçesehir lasteaia lastega maja taga olevas metsatukas, mis on nende igapäevane õppeväli. Metsa tervitati luku avamisega ehk leiti esimene ese maast ja imiteeriti luku avamist ning metsast väljudes korrati sama ja tänati metsa. Metsas lubati lastel toimetada nii nagu nemad soovisid. Lapsed ise avastasid, uurisid, nägid ja vajadusel pöördusid küsimuste või muredega õpetaja poole. Meile endile avaldas sügavat muljet maailmakuulsate kunstnike (nt Monet) uurimise projekt. Projekti kokkuvõtteks korraldati kunstnike kokkutulek ehk iga laps ja osavõtnud õpetaja olid riietatud kunstnikeks või maalideks. Õueala oli neil meeletult imeline- nii palju võimalusi õues toimetamiseks ja lastel aja veetmiseks. Hoovis võis kohta erinevaid linde ja loomi, nt eesel, kalkun. Meie jaoks oli harjumatu näha suurt valikut töövihikuid ja nende täitmist ning tahvli asemel oli kasutuses interaktiivne telekas. Õpetajad toimetasid rühmas kahekesi (räägiti nii inglise kui ka türgi keeles) ning kui ühe õpetaja tunniosa lõppes, siis teine sisenes kohe ruumi ning laste tööd tehti ise kiirelt lõpuni õpetajate poolt.
Meil õnnestus külastada ka teist lasteaeda Ekolojik Kres. Seal oli tore näha tavapärast lasteaias toimetamist. Lapsed said ise teha tegevusi, õpetajad olid juhendajateks juures.  Ekolojik Kres lasteaias on kasutusel Reggio Emilia pedagoogika.

Põgusalt saime väisata ka Ütopya Nature Art and Drama Center’it, mis asus keset kaunist apelsinisalu. Meil oli võimalus osaleda nende õuesõppe tunnis ja näha, millise meeldiva keskkonna nad on loonud õuesõppeks. Nende vabatahtlik töötaja Saksamaalt viis meile läbi huvitava töötoa looduse õppe ja laste piiramatu fantaasia seotuse kohta.
Me oleme tänulikud võimaluse eest, et saime näha alushariduse õpetamist ka mujal maailmas.

 

 

——————————–

Võsukese Lasteaia personal töövarjutamas Kreekas, Volose lasteaias

 

Võsukese Lasteaia õppejuht Diana ja ERASMUS+ koordinaator Aivi külastasid Volose lasteaeda nr 4. See lasteaed on Volose mõistes eliitlasteaed, sest hoone on spetsiaalselt lasteaia jaoks ehitatud. Teised kohalikud lasteaiad peavad hakkama saame muudes ruumides. Siiski oli ka selle lasteaia ruumid väga väiksed ja ala piiratud. Seetõttu oli suurim õppimise koht just limiteeritud ruumi ja vahenditega õppetöö läbiviimise kunst. Töövarjutajad kogesid, et kõik võib olla õppematerjal, mida laps näeb ja kogeb. Samas ei ole oluline ruumide suurus, vaid läbi mõeldud tegevused päevaks;  väikses ruumis grupitööde tegemine ja erinevate isevalmistatud vahendite kasutamine õppetöö rikastamiseks. Samade, isevalmistatud õppevahendite kasutamine erinevates õppetegevustes on selles lasteaias väga tavapärane.   Lasteaia õueala on väga väike, kuid sellest hoolimata oskasid õpetajad läbi viia erinevaid tegevusi,  kasutades ära kogu hoovi, lõimides erinevaid õppevaldkondi ja teha õppimine põnevaks. Erivajadusega lapsega arvestamine rühma kontekstis ja tegevustesse kaasamises. Märkamatult erivajadusega laste vajaduste eest hoolitsemine ja laste kaasamine toimus efektiivselt.

 

Töövarjutamise aeg langes kokku Kreekas väga suurelt tähistatava lihavõttega ning olime kaastatud ka selle püha tähistamise ettevalmistavatesse õppetegevustesse. Töövarjutajad tutvusid kohaliku kultuuri ja tavadega ning kuidas antud lasteaias lähenetakse õppekasvatus tegevustele ning seotakse oma kultuur õppetegvustega.  Muuhulgas tutvustati Eesti traditsioone lihavõtetel.

Väga sümpaatne oli kreeka kolleegide võime askeetlikes oludes õppetööd mitmekülgsena läbi viia.


Võsukese Lasteaia õpetajad töövarjutamas Islandil, Akranesi lasteaias Akrasel

Õpetajad Markus ja Laura olid töövarjuks Akraseli Lasteaias rühmades, kus olid vanemad lapsed, aga  külastati ka nooremate laste rühmi. Õpetajad said võimaluse ise õppetegevustes kaasa lüüa nii toas kui õues. Õpetajad tõid koju kaasa mitmeid tähelepanekuid:

1. Erinevad lahendused gruppidesse jaotamiseks. 2. Selleks, et erivajadusega lapsed tunneksid ennast grupis võrdväärseten,a tehakse aega ajalt kõigi lastega õppetegevusi erivajadusega laste võimekusest lähtuvalt (lihtsamaid tegevusi) nt. lihtsaid meisterdusi või joonistusi. 3. Magavad vaid nooremad lapsed, suuremad puhkavad kuni 30 minutit, vastavalt lapsevanema soovile, kuna seal väärtustatakse valget aega. 4. Õppekäigud on õpetaja poolt väga hästi ette valmistatud. Enne õppekäiku räägitakse lastele lugu või muinasjutt sellest, mida täna avastama minnakse. 5. Päikseenergia kasutamine komposti protsessi kiirendamiseks. 6. Kõikidesse õppetegevustesse olid alati kaasatud 1-4 erivajadustega last, kellel oli kahe lapse kohta üks tugiisik. 7. Et mõista paremini igaühe päritolu ja erilisust oli maailmakaardi ümber iga lapse käejälg, millele oli kleebitud mõlema lapsevanema päritolu lipud. 8. Seinalauad ruumi paremaks ärakasutamiseks. 9. Lastevanemate lepingud, kus lapsevanem määratleb ära tundide arvu ja 15 minutilise täpsusega lapse lasteaias viibimise aja. 10. Oma väike metsa- ja aiaala, kus on puutöö, aiapidamis ja meisterdamise võimalused ning lõkkekoht. Samuti on võimalik kasutada sarnasteks tegevusteks kogukonna ühist hoonet. 11. Lasteaia majas sees on ära määratletud, mitu last mingis tegevuskeskuses või toas korraga olla võib. 12. Silma jäi kuidas kõik teevad kõike (direktor keerab kruve) ja erinevad õppeasutused teevad omavahel tihedat koostööd.

 

 

Esimese 15 kuu jooksul õpirändes käinud õpetajad jagasid oma nähtut-kogetut kõikide Võsukese Lastaia õpetajatega ja õpetaja assistentidega. Kasutusele on võetud mitmed ideed tegevuste ja mängude kohta. Muutsime oma lasteaia hoovis olevaid tegevuskeskusi  lapsekesksemaks ning kehtestasime majaülesed kokkulepped selle kohta, kuidas lapsest lähtuvaid põhimõtteid tõhusamalt rakendada. Teisi lasteaedu külastanud õpetajate maailm on taas veidi avardunud ning nende “kohver” on täis värskeid ja põnevaid “tööriistu”.