Tervisedendus

Tervisedendus ja tervisekasvatus Aruheina Lasteaias

Aruheina Lasteaed pälvis juunis 2025 märgise “Tervist edendav töökoht”. Märgis kannab sõnumit, et seda omavas organisatsioonis väärtustatakse töötajaid ja tegeletakse järjepidevalt turvalise, tervist väärtustava, tervislikke eluviise ning valikuid soodustava keskkonna kujundamisega.

Märgise taotlemiseks pidid organisatsioonid esitama oma asutuse töökoha tervisedenduse tegevuskava kahes fookusteemas järgnevaks kolmeks aastaks, mida hindasid TAI, Tööinspektsiooni ja Sotsiaalministeeriumi esindajad. Üks fookusteema oli kindlaksmääratud – vaimset tervist toetava töökeskkonna kujundamise valdkond. Teise terviseteema fookuse sai taotleja valida oma tegevusvaldkonna ja töökogukonna spetsiifikast tulenevalt.

Igast väikesest algab suur – aga algus, see sõltub suurest.

Tervisekasvatus kui osa alusharidusest. Lasteaed järgib lasteaias tervisedenduse põhimõtteid ja peab tähtsaks füüsilist, vaimset, emotsionaalset ja sotsiaalset keskkond, milles laps kasvab ning areneb.

• füüsiline tervis, mis seotud kehaga;
• vaimne tervis, mis väljendub lapse positiivses eneseväärtustamises ja tema kindlustundes
tulla toime;
• emotsionaalne tervis, mis tähendab võimet väljendada oma tundeid, arendada suhteid
teistega, tunda heasoovlikkust ja armastust ning vastata samaga;
• sotsiaalne tervis , mis avaldub tundes ja teadmises, et last toetavad vanemad, sõbrad, et ta on
kaasa haaratud tegevustesse ja mängudesse.

Lasteaed koos perega annab muu arendava kõrval lastele positiivse terviskäitumise suuna kogu eluks. Oluline on meeskonnatöö, kuhu kuuluvad lasteasutuse töötajad, lastevanemad, paikkonna esindajad ja lapsed ise. Luua toetav keskkond ning arendada isiklikke oskusi. Planeerime arengukavas tegevusi, mis aitavad luua lastele tervislikke tingimusi, edendada koostööd laste ja personali tervise nimel, tõsta personali kompetentsust laste tervise edendamisest, rakendada uusi algatusi jne.

Soodsate tingimuste loomine:

personali kompetentsus, vastutustunne, arenguvõimelisus, tervislik eluviis ja isiklik eeskuju:

– laste tervise edendamine eeldab kogu personali teadlikkust ja pädevust;
– õpetaja oskab näha, analüüsida ja seostada laste tervislikuks arenguks vajalikke tingimusi
ja tegevusi erinevates valdkondades;
– personali ja lastevanemate tervislik eluviis ja hoiakud tervislikult töötada ja suhelda, on
need käitumismudelid, mida lapsed jäljendavad ja mis oluliselt mõjutab nende
tervisekäitumist edaspidises elus.

sisekeskkond:

– luuakse sisekeskkond, mis on esteetiliselt mõnus, turvaline, hügieeniline ja mõjub meeleolu
tõstvalt lastele, kõigile lasteaias töötavatele ja seda külastavatele inimestele;
– luuakse positiivne ja meeldiv õhkkond, mis on aluseks nii laste, personali kui ka
lastevanemate vaimse tervise hoidmisel ja edendamisel;
– nii laste kui personali heaolu sõltub keskkonna kvaliteedist, tervislikus keskkonnas on
meeldiv korraldada erinevaid tegevusi: õppida, areneda ja mängida.

väliskeskkond:

– luuakse õueala, mis on soodsa mikrokliimaga, rikkalikult erinevaid tegutsemisvõimalusi
pakkuv ja turvaline;
• õueala pakub võimalusi iseseisvaks loovaks tegevuseks, koostööks, mängimiseks ja kehalise
aktiivsuse edendamiseks.

tervislik toit:

– lasteaias on kogu meeskond huvitatud ja tagab laste kõige otstarbekama toitlustamise
korraldamise nii kvantiteedi kui kvaliteedi osas;
– hästi tasakaalustatud toitumine tagab lapse normaalse kasvamise, arengu, kaitsevõime ja
jõudluse, seega on tervislikul toidul suur mõju nii vaimsele kui füüsilisele tervisele;
– personalil ja lastevanematel on otsustav roll tervislike toitumisharjumuste kujundamisel;
– suutervishoiu edendamine kuulub lasteaia tegevuste hulka.

tervisemeeskond:

– lasteaias on tervisemeeskond, kes võtab osa lasteaia tervisedenduse strateegia
koostamisest ning edendab, toetab laste ja personali heaolu, kaasates kõiki töötajaid.

võimalused erivajadusega lastele:

– lasteaias on lapsed, õpetajad ja vanemad tolerantsed laste erinevuste suhtes;
– lasteaias tugimeeskond, kes toetab last abivajadusest lähtuvalt.

päevakava ja kokkulepped:

– koostatud päevakava ja töötatud välja kokkulepped, mis annavad personalile võimaluse
paindlikuks otsuste tegemiseks, informatsioonile ligipääsemiseks, efektiivseks
meeskonnatööks ja suhtlemiseks lastevanematega ning teiste koostööpartneritega;
– aastaplaanide tegemisel arvestatakse tervisele suunatud rahvusvahelisi ja vabariiklikke
päevi ning nädalaid;
– osaletakse tervisedenduslike üritustel, programmide ja projektide koostamisel, elluviimisel.