Tugiteenused

Aruheina Lasteaed lähtub laste arengu toetamisel ja õppe- ning kasvatustegevuse korraldamisel kaasava hariduse põhimõtetest. Varajane märkamine ja sekkumine lasteaias algab lapse arengu jälgimisest ja hindamisest, mis on koolieelse lasteasutuse riikliku õppekava järgi osa lasteasutuse töötajate igapäevasest õppe- ja kasvatustööst.

Aruheina Lasteaias on laste parimaks arenguks järgmised võimalused:

Lasteaias töötavad pedagoogid, kes märkavad abi vajavat last.

Lasteaias töötavad logopeedid Anneli ja Iia, kes tegelevad kõneliste erivajadustega laste väljaselgitamise, kõneravi korraldamise ja läbiviimisega. Töö eesmärgiks on suulise ja kirjaliku kõne loome- ja mõistmisoskuse, hääle ning mitteverbaalse suhtlemise arendamine ja/või parandamine.

Tööülesannete hulka kuulub:

– logopeediline diagnostika toestamine;

– kõne- ja keelepuuete ennetamine, leevendamine või kompenseerimine;

– kõne- ja keelepuudega lapse lähedaste ja võrgustikus olevate spetsialistide nõustamine.

Logopeedid annavad lapsevanemale tagasisidet ja infot läbi Eliis infosüsteemi. Kontaktid: anneli.siibak@aruheina.edu.ee ;  iia.paavo@aruheina.edu.ee

Lasteaias töötab eripedagoog Tiina, kes täidab ka HEVKO (hariduslike erivajadustega laste koordinaatori) tööülesandeid. Märkab, uurib ja kaardistab lapse võimalikud erisused. Loob turvalise, toetava ja motiveeriva õpikeskkonna. On toeks lapsele, õpetajatele ning lapsevanematele. Selgitab välja lapse arengu taseme ning arengut mõjutavad tegurid, arendab tunnetustegevusi, õpioskusi ja peenmotoorikat.

Tööülesannete hulka kuulub lapse:

– arengu hindamine;

– psüühiliste protsesside (taju, tähelepanu, mälu ja mõtlemine) arendamine;

– peenmotoorika ning silma-käe ja kahe käe koostööga seotud oskuste arendamine;

– õpi-ja arengukeskkonna kohandamine;

– lapsevanemate ja õpetajate nõustamine.

Eripedagoog annab tagasisidet ja infot läbi Eliis infosüsteemi. Kontakt: eripedagoog@aruheina.edu.ee

Lasteaias töötab sotsiaalpedagoog Jaanika-Kristen, kelle eesmärgiks on kohanemis- ja käitumisprobleemidega lapse tegutsemisvõime ja positiivse toimetuleku toetamine läbi last ümbritseva võrgustiku koostöö (õpetajad, lapsevanemad, vald jne). Nõustab, aitab kaasa ning hoiab heade suhete kujunemist, laste, laste ja õpetajate ning lasteaia ja perede vahel.

Tööülesannete hulka kuulub:

– abi vajavate laste väljaselgitamine (käitumisprobleemid, sotsiaalsed probleemid, pereprobleemid, terviseprobleemid jm);

– kohanemise ja käitumise toetamine;

– kasvatusvõtete ja lahenduste leidmine käitumist puudutavates küsimustes;

– sotsiaalsete oskuste arendamine;

– lapsevanemate ja õpetajate nõustamine, toetamine.

Sotsiaalpedagoog annab tagasisidet ja infot läbi Eliisi infosüsteemi. Kontakt: sotsiaalpedagoog@aruheina.edu.ee

Põhiline korrektsioonitöö viiakse läbi individuaalselt, õppeaasta algul koostatud ja aasta jooksul täiendatud ajakava alusel. Koostamisel peavad logopeedid, eripedagoog ja sotsiaalpedagoog arvestama iga rühma tegevustega.  Vajadusel edastavad logopeedid ja eripedagoog lapsevanemale harjutusvara.

Arendustegevused toimuvad individuaaltegevustena. Viiakse läbi tugispetsialistide kabinetis või rühmas vastavalt lapse toe vajadusele. Võimalus kasutada ka tunde- ning loovustuba. Kõneravi või teraapia tegevuse kestvus on 15-20 minutit.

Tugispetsialistid nõustavad  lapsevanemaid ja vajadusel soovitad erispetsialistide konsultatsioone. Tutvustavad lastega tehtavat tööd kokku lepitud vestluse ajal, arenguvestlusel või ümarlaudadel.

Toetavad ja nõustavad õpetajaid lapse arengu toetamisel.

 

Tugispetsialistide töökorraldus

Iga õppeaasta algul  (septembris ja oktoobris),  õpetajate ja tugispetsialistide koostöös, selgitatakse välja  tuge vajavad lapsed. Vajadusel vaatlevad tugispetsialistid last rühma keskkonnas. Antud tegevusest lapsevanemaid eraldi ei informeerita.

Tugispetsialistid koostavad abi vajavate lastega töötamise ajakava ja plaani. Lapsega läbiviidav individuaalne arendustegevus on vanemale, õpetajale nähtav Eliis veebikeskkonnas. Vajadusel edastatakse harjutusvara lapsevanemale ja õpetajatele.

Lapsevanemal on võimalus kokku leppida tugispetsialistiga vestluse aeg, et saada rohkem infot tugimeetmetest.

Lapsevanemaid nõustavad kõigis nende kompetentsi kuuluvates küsimustes (kaasa arvatud koolikohustuse edasilükkamine) rühmaõpetajad, direktor, õppealajuhataja, tugispetsialistid. Kui lapsega on seotud rohkem kui üks tugispetsialist, siis jagavad spetsialistid omavahel juhtumiga seotud infot, et leida parimad võimalused lapse arengu toetamiseks. Vajadusel tehakse koostööd valla haridus- ja sotsiaalosakondadega, Rajaleidja keskusega, erinevate rehabilitatsioonikeskuste ja teiste eriala spetsialistidega.

Vajadusel koostavad tugispetsialistid koostöös rühmaõpetaja ning lapsevanemaga ELIIS´i Individuaalse arenduskava (IAK) millega lepitakse kokku lapse arengu toetamiseks individuaalsed eesmärgid, tegevused ja sekkumise kestvus. Vähemalt üks kord õppeaastas tehakse kokkuvõte lapse arengust, tugiteenuste tulemuslikkusest ning lapse edasistest vajadustest.